Een zorgverzekering is verplicht. Maar wist je dat je flink kunt besparen op je zorgverzekering? En hoe haal je het maximale uit je eigen risico? Onderstaand 5 simpele, snelle tips waarmee je direct geld kunt besparen.

# 1 | haal het maximale uit je eigen risico
Iedereen boven de 18 jaar heeft een verplicht eigen risico. Het eigen risico in 2018 blijft € 385. Hoe haal je het maximale uit je eigen risico? En kun je daarmee besparen?

  • Weinig zorg nodig? Overweeg je eigen risico vrijwillig te verhogen. Daardoor is je premie veelal een stuk lager.
  • Benut je eigen risico! Is je eigen risico bijna ‘op’? Plan de behandeling nog voor het einde van dit jaar.
  • Gebruik je medicijnen voor een langere tijd? Haal ze in een keer, bijvoorbeeld voor een heel jaar. Zo bespaar je een ritje naar je apotheek én € 6 per recept.
  • Ga voor een kleine ingreep naar de huisarts i.p.v. het ziekenhuis. Voor de huisarts betaal je geen eigen risico.
  • Heeft je huisarts geen dienst? Ga naar de huisartsenpost i.p.v. spoedeisende hulp (uiteraard m.u.v. levensbedreigende situaties). Dat scheelt je al gauw € 150.

# 2 | zet je zorgbehoeftes op een rij
Voor de meeste mensen is alleen een basisverzekering voldoende. Heb je wel een aanvullende tandarts- of zorgverzekering? Vraag je af of je die wel nodig hebt. Hoe maak je de juiste afweging?

Breng je zorgwensen in kaart. Ga je weinig naar de tandarts, op de (half-)jaarlijkse controle na? Dan is een basisverzekering vaak voldoende. De hoge premie van de aanvullende tandartsverzekering weegt dan niet op tegen de kosten van de controle. Die kun je prima zelf betalen, je bent dan veel goedkoper uit.

Wil je toch zekerheid? In plaats van een aanvullende tandartsverzekering kun ook zelf sparen voor je zorg, mocht je onverwacht toch extra tandartskosten maken.

# 3 | bespaar op je basisverzekering

  • Kun je je zorgpremie per jaar betalen? Met kortingen variërend tussen de 1 en 3%, bespaar je al gauw tussen de € 25 en € 75 per jaar.
  • Kijk welk type basisverzekering bij je past. Een budgetpolis of 1-sterrenpolis is goedkoop, maar heeft zo z’n beperkingen. Bij een duurdere restitutiepolis kun je bijv. zelf beslissen waar en door wie je je laat behandelen.
  • Bekijk en vergelijk zorgverzekeraars. Overstappen kan een besparing van € 250 per jaar opleveren.
  • Is er een collectieve polis waardoor je korting kunt krijgen? Via je werkgever, sportclub of ledenorganisatie? Dat scheelt je al gauw 10%. De korting geldt meestal ook voor andere gezinsleden > 18 jaar. Let op: een collectieve verzekering afsluiten is niet altijd verstandig. Kijk, vergelijk en oordeel zelf.

# 4 | bespaar op je aanvullende verzekering
Heb je een aanvullende verzekering voor de kids? Vrijwel alle zorg – voor kinderen tot 18 jaar – wordt vanuit de basisverzekering vergoed, dus overweeg goed of je die aanvullende zorg wel nodig hebt. Verwacht je op termijn orthodontiekosten? Dan kan het wel zinvol zijn, mits de aanvullende zorgverzekering orthodontie dekt. Wees kritisch en weeg de kosten, voor- en nadelen tegen elkaar af. En: vraag je zorgverzekeraar naar de voorwaarden!

# 5 | vraag een second opinion aan
Moet je voor een operatie of behandeling naar het ziekenhuis? De kosten per behandeling variëren per zorgverzekeraar en per ziekenhuis.

Vooral als je een hoger (vrijwillig) eigen risico hebt, is het handig om voorafgaand aan de behandeling te weten wat die kost. Je kunt soms veel geld besparen, als je je laat behandelen in een ander ziekenhuis. Óf overstapt naar een andere zorgverzekeraar, waar de behandeling goedkoper is.

# 6 | zorg goed voor jezelf
Daarmee bespaar je op je zorgkosten. Hoe?

  • Eet natuurlijk & gezond
  • Beweeg vaak
  • Vermijd stress
  • Ontspan regelmatig
  • Leef positief

… en ‘enjoy life’. Door bewust te leven, verklein je de kans op ziektes. En bezoekjes aan je zorgverlener(s) 😉

Lees ook het blog: Met deze bespaartips bespaar je honderden euro’s.

de kracht van ixorg
Nóg meer besparen? ixorg is hét alternatief voor je (te dure) aanvullende zorgverzekering. Van tandartsen en fysiotherapeuten, voor jou.